Archives

Welke verkeersregels gelden voor scooters?

De overheid heeft regels om het aantal ongelukken met bromfietsen te verminderen. Zo mogen brommers niet op het fietspad rijden omdat ze veel harder rijden dan fietsers.

Niet voor alle scooters gelden dezelfde verkeersregels. Er zijn verschillende soorten scooters: snorscooters, bromscooters en motorscooters. Op de rijbaan zul je vooral te maken krijgen met bromscooters en motorscooters. Voor de motorscooter gelden dezelfde verkeersregels als een normale motor. Voor een bromscooter gelden echter speciale verkeersregels.

Welke verkeersregels horen bij welke scooter?

Er zijn verschillende soorten scooters. Denk aan snorscooters, bromscooters en motorscooters. Voor elke soort scooter kunnen andere regels gelden in het verkeer. Op de rijbaan zul je vooral te maken krijgen met bromscooters en motorscooters. Voor de motorscooter gelden dezelfde verkeersregels als een normale motor. Voor een bromscooter gelden echter speciale verkeersregels.

Mag een scooter op de weg rijden?

Een snorscooter moet altijd op het fietspad rijden wanneer deze aanwezig is. Een bromscooter mag binnen de bebouwde kom echter niet op het fietspad rijden. Buiten de bebouwde kom moet dit juist wel. Als er een fietspad of bromfietspad aanwezig is, dan dient de bromscooter hierop te rijden. Dit fietspad of bromfietspad herken je aan een blauw rond verkeersbord met een fiets en een brommer erop. Ontbreekt dit verkeersbord? Dan moet de bromscooter de rijbaan op.

Bromfietspad 

Sinds brommers binnen de bebouwde kom op de rijbaan moeten rijden, bestaat er ook het fiets- / bromfietspad. Deze is voorzien van een blauw bord met fietssymbool en een bromfietssymbool. Brommers en fietsers moeten hier rijden. Vrijliggende fietspaden zijn geen onderdeel van de rijbaan. Fietsstroken zijn dat wel.

Wat is de maximumsnelheid voor scooters?

Voor snorfietsen geldt een maximumsnelheid van 25 kilometer per uur. Voor bromscooters verschilt dit echter. Op de rijbaan mogen ze 45 kilometer per uur rijden. Op een fietspad of bromfietspad buiten de bebouwde kom is de maximumsnelheid 40 kilometer per uur. Op het fietspad of bromfietspad binnen de bebouwde kom is de maximale snelheid 30 kilometer per uur.

Is een helm altijd verplicht op een scooter?

De wetgeving is hier heel helder over. Je bent verplicht om een helm te dragen als je op een bromfiets rijdt. Dit geldt ook voor een passagier. Uiteraard stelt de regelgeving ook eisen aan de helm zelf. Zo moet de helm goed passen en voorzien zijn van een keurmerk. Wanneer je de helm niet draagt, kan je een boete krijgen. De boete voor het rijden zonder helm bedraagt € 95. Dit geldt ook als je de helm los draagt of als je hem niet goed vastmaakt. Bovendien ben je niet voldoende beschermd bij een ongeval. Maak je helm dus altijd goed vast.

Hoeveel alcohol mag je op de scooter?

In Nederland is het verboden om andere verkeersdeelnemers in gevaar te brengen of te hinderen.

Rijden onder invloed

Het is verboden een scooter of bromfiets te besturen als je onder invloed bent van een stof. Dit geldt voor alle stoffen waarvan je weet – of zou moeten weten – dat deze je rijvaardigheid zodanig kan verminderen dat je het voertuig niet meer goed kunt besturen. Dit betekent dat alle bestuurders, dus ook fietsers, strafbaar zijn als ze een voertuig besturen onder invloed van alcohol, drugs of bepaalde medicijnen.

Alcohol op de scooter

Het maximaal toegestane alcoholgehalte in het bloed is 0,5 promille. Dat staat gelijk aan 220 microgram per liter uitgeademde lucht bij een blaastest. Voor beginnende bestuurders gelden strengere regels. Voor deze  bestuurders is het maximaal toegestane alcoholgehalte in het bloed 0,2 promille. De lagere limiet van 0,2 promille geldt ook als er sprake is van alcoholgebruik in combinatie met drugsgebruik. Alcohol op de scooter is dus geen goede combinatie.

Is een scooterverzekering verplicht?

In Nederland hebben we gezamenlijk besloten dat iedereen die met een scooter of brommer de weg op gaat, verplicht is om minimaal een WA-verzekering te hebben. Het moment dat het kenteken van de scooter op jouw naam staat, is het verplicht dat je scooter verzekerd is. Schrijf je vandaag een scooter of bromfiets over naar je eigen naam? Dan moet je per vandaag een scooterverzekering of een bromfietsverzekering afsluiten. 

Een WA-verzekering dekt de schade die je anderen toebrengt. Een hele sociale verzekering dus. En wanneer je zelf een keer schade hebt door de schuld van een ander? Dan krijg je die schade ook vergoed. De RDW controleert regelmatig of je scooter of bromfiets goed is verzekerd. Als dit niet het geval is, kun je een boete krijgen die kan oplopen tot meer dan € 400.

Via onze vergelijker kun je eenvoudig meerdere scooterverzekeringen en bromfietsverzekeringen met elkaar vergelijken. Een scooterverzekering afsluiten kan binnen enkele minuten. Na het lezen van deze blog weet je meer over de verkeersregels voor scooters. Wil je weten waar je op moet letten bij het kopen van scooter? In deze blog lees je er alles over.

Wat zijn de beste banden voor een scooter?

De banden zijn het enige contact tussen je voertuig en het wegdek. Daarom zijn goede banden essentieel. Zeker bij een scooter of brommer. Door het relatief lage gewicht kun je sneller slippen. Bovendien ben je met een tweewieler extra kwetsbaar. 

Banden voor scooters en brommers zijn er in vele soorten en maten. Het antwoord op de vraag is niet alleen afhankelijk van je wensen. Ook het weer, je rijgedrag en vooral je budget bepalen welke scooterband het meest geschikt is voor jou.

Wat zijn goede banden voor je scooter?

Banden voor scooters en brommers zijn er in vele soorten en maten. Het antwoord op de vraag is niet alleen afhankelijk van je wensen. Ook het weer, je rijgedrag en vooral je budget bepalen welke scooterband het meest geschikt is.

Zomerbanden, winterbanden of all-season banden?

In Nederland gaat elk seizoen gepaard met ander weer. En juist het weer heeft veel invloed op de vraag welke scooterbanden het meest geschikt zijn voor een scooter.

Zomerbanden

Zomerbanden hebben een betere grip op het wegdek tijdens zomerse omstandigheden. In de zomer is het vaak warmer en droog. De zomerbanden zorgen ervoor dat de remweg dan korter is. Een zomerband slijt ook minder snel bij hogere temperaturen. Bovendien is er minder slipgevaar bij nat weer.

Winterbanden

In de winter is het veelal kouder en kan het – vooral aan het begin van de winter – vaak regenen. In combinatie met lage temperaturen zorgen winterbanden voor meer grip en dus meer veiligheid onderweg. Scooterbanden voor de winter hebben beter grip op een wegdek met ijs en sneeuw. En een betere wegligging in het algemeen bij koudere temperaturen. Ook zorgen ze voor een kortere remweg op een nat of een met sneeuw bedekt wegdek.

Hoe zit het met all-season banden? Het profiel van een all-season-band is meestal duurzamer. Bovendien gaat de band langer mee dan winterbanden. Met all-season-banden is de weerstand lager en rolt de band beter door. Daarmee wordt energie, brandstof en geld bespaard. Maar, all-season banden blijven altijd een compromis. 

Je rijgedrag bepaalt wat een goede band is

Banden die geschikt zijn voor het rijden op voornamelijk verharde wegen zijn anders dan banden die geschikt zijn voor het rijden op zandpaadjes en bossen

Voor elke ondergrond zijn andere brommer- en scooter banden geschikt.

Welke invloed heeft de wielmaat?

Ook de wielmaat van de scooter maakt verschil. Een grotere wielmaat draagt bij aan rustiger rijgedrag. Je hoeft minder te corrigeren en daarom minder te sturen. Bovendien zorgt een grotere wielmaat voor minder slijtage aan de banden van je scooter. De slijtage van je banden gaat dus sneller bij een kleinere wielmaat. 

Een scooterband koop je al vanaf een paar tientjes. Maar de prijs kan oplopen tot een paar honderd Euro. De prijsverschillen worden bepaald door verschillende factoren.

Betere merken met betere banden

Sommige bandenmerken kosten meer dan andere merken. Merken als Vredestein, Michelin, Continental, Dunlop en Bridgestone zijn bekende A-merken. Banden van deze merken zijn over het algemeen iets prijziger. Het wil overigens niet zeggen dat de banden dan altijd beter zijn.

De aanschaf van een set winterbanden kost meer geld dan alleen zomerbanden. Maar door de aankoop van winterbanden zullen uiteindelijk je zomerbanden minder snel slijten, omdat je in de winter je winterbanden gebruikt.

Hoe belangrijk is bandenspanning?

Zonder dat je het doorhebt, lopen de banden van je scooter langzaam leeg. Ook wanneer je een scooter niet heel vaak gebruikt. Het lastige is dat je vaak niet met het blote oog kunt zien dat je banden zacht zijn. Je kan het ook niet altijd voelen dat je banden zacht zijn. Controleer daarom regelmatig of je banden nog voldoende spanning hebben.

Na het lezen van deze blog weet je meer over de banden van je scooter. Wil je weten wat er komt kijken bij het halen van je rijbewijs? In “Hoe haal ik mijn scooterrijbewijs?” lees je meer over het halen van je scooterrijbewijs.

Scooter op benzine of elektrisch?

De populariteit van elektrische scooters neemt snel toe, en heel vreemd is dat niet. Door nieuwe milieuregels in grote steden wordt de productie en aanschaf van elektrische scooters gestimuleerd. Maar buiten deze nieuwe ontwikkelingen zijn er nog meer redenen om voor een elektrische scooter te kiezen.

Zijn er dan alleen maar voordelen? Nee, er kleven ook nadelen aan een elektrische scooter. In deze blog zijn de grootste voor- én nadelen beschreven. Je kunt deze  gebruiken bij de keuze voor jouw nieuwe scooter. 

Hoge instapkosten, lage verbruikskosten

De kosten voor de aanschaf van een e-scooter is relatief hoger dan scooters die rijden op brandstof. Een van de oorzaken hiervan is dat elektrische scooters nog redelijk nieuw zijn. De productiekosten zijn daarom relatief hoog. Een andere reden is dat er nog niet zoveel aanbod is. Naar verwachting zullen de prijzen van e-scooters de komende jaren verder dalen. De aanschafprijs van een nieuwe elektrische scooter begint bij zo’n € 1.500. Hier staat dan wel tegenover dat de e-scooter veel minder kost om te kunnen blijven rijden. Dit zie je vooral terug in de brandstof en de onderhoudskosten.

https://nlscoo-paliparan.savviihq.com/faq/elektrische-scooter-of-benzine(opens in a new tab)

Lage onderhoudskosten e-scooter

Een verbrandingsmotor vraagt meer onderhoud dan de elektromotor van een elektrische scooter. Er zijn minder bewegende onderdelen die gesmeerd moeten worden en door beweging kunnen slijten. Daarom is een elektromotor vele malen betrouwbaarder. Slijtage aan een elektromotor is tegenwoordig niet meer aan de orde. Het enige onderhoud dat nodig blijft, is het onderhoud aan de remmen en banden.

Een accu heeft geen onderhoud nodig, zolang je deze goed bijhoudt. Voorkom dat je een e-scooter een half jaar in de schuur laat staan met een lege accu. Want dat komt je accu niet ten goede. Ga je goed met de accu om en zorg je ervoor dat deze regelmatig wordt opgeladen, dan gaat de accu lang mee. Lithium accu’s kun je bijvoorbeeld 2.000 keer opladen.

Verbruikskosten en onderhoudskosten

Een scooter opladen is zo’n drie keer goedkoper dan tanken. Een benzine scooter die 1 op 40 bij een literprijs benzine van ongeveer € 1,70 loopt, verbruikt per 100 kilometer € 4,25. Een elektrische scooter is een stuk voordeliger. Met 100 kilometer rijden ben je ongeveer € 0,30 kwijt aan ‘brandstof’. Hoe meer kilometers je maakt, hoe voordeliger de elektrische scooter is ten opzichte van een benzines cooter. Je hoeft niet om te rijden om te tanken, dus ook die kosten bespaar je.

Tanken of opladen

Met een scooter die elektrisch rijdt, hoef je niet meer te tanken. Dit bespaart geld, maar ook veel tijd. Je hoeft alleen nog maar een stekker in de e-scooter te steken zodra je thuiskomt. De scooter is de volgende dag weer helemaal klaar voor gebruik. Het volledig opladen van een lege accu van een scooter neemt gemiddeld 4 uur in beslag.

Actieradius van een elektrische scooter

Met een volle tank benzine kun je op een scooter al snel 250 km rijden. De actieradius van elektrische scooters is met zo’n 100 km een stuk korter. Maar deze actieradius is voor de meeste rijders meer dan voldoende. Zeker wanneer je de scooter gebruikt voor korte ritten in de omgeving. Maar ook voor langere ritten kun je met deze afstand in Nederland een heel eind komen. Wanneer je een e-scooter in de nacht oplaadt, kun je er bijna een hele dag mee rijden.

E-scooters zijn milieuvriendelijker

Een elektrische scooter is stiller, zuiniger en minder slecht voor het klimaat dan een benzine scooter. E-scooters verbruiken geen brandstof tijdens het rijden en stoten daarom geen uitlaatgassen uit. Er is dus geen luchtvervuiling die schadelijk is voor jezelf en het milieu.

In het Klimaatakkoord is afgesproken dat vanaf 2025 alle nieuwe scooters met een begrenzing van 25 kilometer per uur elektrisch moeten zijn. Vanaf 2030 is dat ook het streven voor nieuwe scooters die 45 kilometer per uur kunnen rijden.

Milieuzones in steden

In steeds meer steden bevinden zich zogenoemde ‘milieuzones’. In deze zones mag je alleen rijden met een auto, scooter of brommer wanneer deze zorgt voor weinig luchtvervuiling. Een scooter op brandstof stoot fijnstof, koolmonoxide en kankerverwekkende koolwaterstoffen uit. In een milieuzone mag je wel rijden met een e-scooter, maar niet met een scooter op brandstof.

Hoe koop ik een tweedehands scooter?

Een tweedehands scooter is vaak voordeliger in de aanschaf, maar je loopt met deze aankoop wel meer risico. Zeker wanneer je de scooter koopt van een particulier. Als je goed let op een aantal zaken, kun je toch een goede deal maken.

Wanneer je kiest voor het kopen van een gebruikte scooter kun je veel geld besparen. Maar als je pech hebt, kan het je meer geld kosten dan je vooraf had bedacht.

Voordelen tweedehands scooter

Het belangrijkste voordeel van een tweedehands scooter is uiteraard de prijs. Het prijsvoordeel kan oplopen tot meer dan de helft van de nieuwprijs. Er zijn uiteraard ook nadelen. De nadelen zijn ook afhankelijk of je de scooter koopt van een bedrijf of een particulier. 

Een occasion scooter of occasion is een tweedehands scooter die te koop staat. Voor deze scooter is dan al eerder een kentekenbewijs afgegeven aan een eerdere eigenaar. Een occasion is dus gewoon een ander woord voor een tweedehands scooter.

Gebruikte scooter kopen van een bedrijf

Het kopen van een tweedehands scooter van een bedrijf heeft voordelen. Je kunt op locatie vaak meerdere scooters bekijken en vergelijken.  Een ander voordeel is dat je een wettelijke garantie hebt op de aankoop van je scooter. Je mag er vanuit gaan dat elke scooter is nagekeken en dat de scooter technisch is onderhouden. Het is het verstandig om je scooter te laten keuren door een ander bedrijf.

Gebruikte scooter kopen van een particulier

Koop je een gebruikte scooter van een particulier, dan is de prijs vaak nog lager. Een ander voordeel is dat wanneer je tot een deal komt, je de scooter vaak meteen mee kunt nemen. Maar er zijn ook nadelen. Je loopt een risico dat je niet krijgt waar je voor hebt betaald.

Wanneer je een tweedehands scooter koopt van een particulier zit er garantie op tot de deur. Zo kun je thuiskomen met je gekochte scooter, maar blijkt als snel dat er veel verborgen gebreken zijn. Je weet niet hoe de vorige eigenaar de scooter heeft gebruikt en onderhouden. In het ergste geval kun je worden opgelicht. Met als resultaat dat je al je geld kwijt bent.

Tweedehands scooter online kopen

Voor het vinden van een goede gebruikte scooter kun je online terecht op verschillende platformen. De meest gebruikte platformen zijn Marktplaats en scooterplaats.nl, maar er zijn ook alternatieven. Bij deze online handelsplatformen  vindt je vooral particulieren met gebruikte scooters.

Gebruik de mogelijkheden om te filteren

Advertenties die te mooi zijn om waar te zijn kun je negeren. De meeste scooterrijders rijden 2.000 tot 5.000 kilometer per jaar. Een scooter uit 2010 met een kilometerstand van 5.000 km is niet realistisch. 

Let er ook goed op dat de adverteerder betrouwbaar is. Wil een verkoper niet afspreken bij zijn huis? Dan is dat alvast een rode vlag.

Biedt alleen bij oprechte interesse

Het is verstandig om bij je zoektocht naar een scooter stapsgewijs te werk te gaan. Wat je vooral niet moet doen, is zomaar bieden op elke advertentie die je aanspreekt. Begin met onderzoeken naar wat je precies wilt. Dit voorkomt irritatie bij verkopers en je zult sneller de scooter vinden waar je naar op zoek bent. Doe dus alleen een bod op een scooter wanneer je echt interesse hebt met voldoende voorkennis.

Scooter kopen: waar let ik op?

Wanneer je een scooter wilt kopen is het belangrijk goed te letten op een aantal zaken. Waar ga je de scooter voor gebruiken en welk scootermerk past het beste bij jou? Maar ook de keuze voor een bromscooter, snorscooter of elektrische scooter.

Welke scooter past bij jou?

Zodra je een scooter wilt kopen, kun je kijken naar verschillende kenmerken van de scooter. Misschien vind je het uiterlijk van de scooter het belangrijkste. Een ander vindt praktische zaken belangrijker, zoals het zitcomfort, het rijgedrag of de bagageruimte.

Waar ga je de scooter voor gebruiken?

Wil je een scooter af en toe gebruiken voor je plezier of wordt het je belangrijkste vervoermiddel? Misschien wil je er elke dag op rijden om naar je werk of school te gaan. Of staat hij voornamelijk in de garage en haal je je scooter tevoorschijn zodra het lekker weer is?

Welk scootermerk is het beste?

Gebruik je de scooter niet dagelijks maar vooral met mooi weer? Dan zijn alle merken geschikt. Wanneer je afhankelijk bent van je scooter, kies dan voor een betrouwbare scooter van een A-merk.

De A-merken zijn over het algemeen wat duurder in de aanschaf. Maar ze gaan minder vaak stuk en ze gaan dus langer mee. Natuurlijk geven fabrikanten garantie, maar dat is vaak alleen op onderdelen. Garantie dekt niet de kosten van de arbeid om de onderdelen te vervangen. Het kost je naast het ongemak ook geld.

Wat is de beste wielmaat voor een scooter?

De wielmaat van een scooter is niet minder belangrijk bij korte stukjes of plezierritten. Bij dagelijks gebruik is de wielmaat wel van belang. De wielmaat wordt uitgedrukt in inches. Een inch staat gelijk aan 2,54 centimeter. De wielmaat heeft invloed op de slijtage van de banden van de scooter. Ook bepaalt je postuur welke wielmaat het beste past bij jou.

Bromscooter of snorscooter?

De definitie van een scooter is breed. Het is een verzamelnaam voor een motorfiets, bromfiets en een snorfiets. Een scooter is een gemotoriseerde tweewieler met twee kleine, brede wielen.

Een bromfiets wordt ook wel bromscooter genoemd. Een snorfiets staat synoniem voor snorscooter. Er zijn best wat verschillen tussen deze twee. Het zichtbare verschil is de kentekenplaat. Op een bromscooter is de kentekenplaat geel. Een snorscooter heeft een blauwe kentekenplaat. 

Benzine of elektrisch?

Een benzine scooter is de beste keuze wanneer je vaak lange afstanden wilt rijden.

Elektrisch rijden is goedkoper dan benzine, maar op een volle accu haal je zelden meer dan 80 kilometer. Daarna moet je een elektrische scooter regelmatig opladen en dat duurt gemiddeld zo’n 6 uur. Voor korte ritjes van een enkele kilometers is de e-scooter dus een goede keuze.

Een scooter kopen, huren of leasen?

Bij het kopen van een scooter gaat het vaak om een groot bedrag. Dat geldt voor een gebruikte scooter, maar vooral bij het kopen van een nieuwe scooter. Na het kopen van de scooter ben je direct eigenaar. Alle bijkomende kosten – zoals accessoires, onderhoud en verzekeringen zijn dan voor eigen rekening.

Je kunt een scooter ook huren of leasen. Een scooter huren is interessant voor een korte periode. Voor een langere periode kan leasen een goede optie zijn. Een scooter leasen heeft als voordeel dat het niet nodig om in één keer een groot bedrag uit te geven.

Na het lezen van deze blog weet je meer over de keuzes bij het kopen van een scooter. Ben je van plan om een tweedehands scooter kopen? In Hoe koop ik een tweedehands scooter? gaan we dieper in op de voordelen en nadelen van een tweedehands scooter kopen.

Scooter slot

Je scooter of bromfiets is een kostbaar bezit. Je gaat er voorzichtig mee om en je wilt niet dat je scooter wordt gestolen. Als dit gebeurd, kost het je tijd, geld en je bent ook nog eens je vervoersmiddel kwijt.

Het belangrijkste wat je kunt doen om je scooter te beveiligen tegen diefstal is je scooter goed op slot zetten. Dit lijkt een logische stap, maar hoe zet je je scooter goed op slot? Een stuurslot alleen is namelijk niet voldoende.

Verzekerd tegen diefstal scooter

Wanneer je scooter is verzekerd tegen diefstal, dan krijg je met wat geluk nog een groot deel van de kosten vergoed. Maar veel ongemak en rompslomp kun je dan niet voorkomen. In de meeste gevallen kan het zijn dat je premie ook omhoog gaat. Dit kan betekenen dat je no-claim korting wordt verlaagd of helemaal komt te vervallen. Dit wil je uiteraard voorkomen. Ben je all-risk verzekerd, dan zullen de meeste verzekeringen als voorwaarde stellen dat je scooter gebruikmaakt van een ART-goedgekeurd slot.

Hoe zet je je scooter goed op slot?

Het begint bij een goed slot.

Een goed scooterslot is een slot dat voorzien is van een ART (3) keurmerk. 

Deze sloten kun je herkennen aan de ART-sticker of opdruk om het slot. Het aantal sterren geeft de preventieve waarde aan waar het slot voor is goedgekeurd. Een scooterslot moet dus een sticker hebben met 3 sterren. Je kunt ook een slot nemen in een zwaardere categorie. De meeste scooters hebben genoeg opbergruimte, bijvoorbeeld onder het buddyseat. Hier kun je gemakkelijk een dik kettingslot in opbergen.

Een ART-certificering bestaat uit een keurmerk dat wordt toegekend door stichting ART. Ook heeft het betrekking op anti-diefstalproducten voor tweewielers, zoals fietssloten en sloten voor motoren, scooters en brommers. Producenten van sloten voor tweewielers hebben de mogelijkheid om de sloten te laten testen.

Een kettingslot is het beste slot

Het beste type scooterslot dat je kunt gebruiken is een kettingslot. Het kettingslot gebruik je dan om je scooter nagelvast mee te zetten. Zo kunnen dieven de scooter niet optillen en in een busje of op een aanhanger laden. Ook kunnen ze de scooter dan niet verplaatsen naar een plek waar ze rustig hun gang kunnen gaan.

Hoe zet je je scooter goed op slot?

De beste manier om een scooter op slot te zetten is met een goedgekeurd kettingslot. Het kettingslot doe je dan door je voorwiel of achterwiel en dan om een vast object. Kies er daarom voor om je scooter op slot te zetten op een plek met een vast object waar je je scooter aan kunt vastleggen.

Zet je scooter veilig op slot aan een object

De beugel waar normaal gesproken het wiel van een fiets in gaat is ook geschikt om je kettingslot aan vast te maken. In veel gemeenten bevinden zich fietsstallingen die voorzien zijn van fietsbeugels. Maar ook fietsenrekken die aan de grond zijn vast geankerd zijn veilig genoeg. Vaak mag je hier ook de scooter parkeren. Zoek dus altijd een vast object in de buurt van je bestemming, waar je je scooterslot gemakkelijk omheen kunt leggen. 

Ook je scooter vast zetten aan een fietsenrek dat los staat, is beter dan je slot alleen aan je wiel vast te zetten.

De lengte van het kettingslot

De lengte van een kettingslot is ook belangrijk. Hoe langer het slot is, hoe gemakkelijker het is je scooter nagelvast te zetten. De wielen van een scooter zijn relatief klein in vergelijking met een fiets. Doordat de wielen van een scooter niet ver van de grond komen, is het advies om voor een langer kettingslot te kiezen. Op zijn minst een kettingslot met een lengte van 150 cm. Voor maximale flexibiliteit kun je het beste voor een kettingslot met een loop gaan. Zo kun je ook de hoger gelegen beugel “gemakkelijk” gebruiken om je scooter veilig op slot te zetten.

Scooter rijden: hoe rij je veilig?

Je scooter kan veel geld hebben gekost, maar is altijd vervangbaar. Maar jij bent daarentegen onbetaalbaar en niet vervangbaar. Zorg daarom goed voor je scooter en nog meer voor jezelf. Dat begint al voordat je de weg op gaat. In deze serie blogs helpen we je om veilig de weg op te gaan met je scooter.

Als bestuurder van een scooter ben je kwetsbaar in het verkeer. Maar niet alleen beginnende bestuurders onderschatten de risico’s.  Ook ervaren bestuurders onderschatten vaak de risico’s op de weg. Juist omdat zij denken beter dan gemiddeld op een scooter te kunnen rijden.

Houd je aan de snelheid

De overheid heeft regels om het aantal ongelukken met bromfietsen te verminderen. Zo mogen brommers – dus ook scooters – niet op het fietspad rijden omdat ze veel harder rijden dan fietsers.

De maximaal toegestane snelheid van een brommer of scooter hangt af van de weg. Op de rijbaan is de maximumsnelheid 45 kilometer per uur. Op het fietspad of bromfietspad buiten de bebouwde kom is de maximum snelheid 40 kilometer per uur. Op het fietspad of bromfietspad binnen de bebouwde kom is de maximumsnelheid 30 kilometer per uur.

Rem nooit met je voorrem

Natuurlijk mag je remmen met je voorrem. Maar altijd samen met je achterrem. Wanneer je moet remmen is het belangrijk te weten wanneer en hoe je moet remmen. Wanneer je de achterrem hard intrapt, kan het achterwiel blokkeren. Probeer altijd gedoseerd te remmen. Wisselend met meer en minder kracht levert het beste remeffect op. En voorkomt het blokkeren van de wielen.

Wanneer je hard moet remmen en je knijpt alleen je voorrem in, dan is de kans dat je onderuit gaat en ten val komt groot. Daarom is remmen met het achterwiel de norm. Met de voorrem kun je bijremmen wanneer dit nodig is.

Remmen met voor of achterrem

Bij normale omstandigheden is remmen met de voorrem de meest effectieve manier van remmen. Maar niet als je plotseling moet remmen. Wanneer je een noodstop moet maken, rem dan nooit alleen met de voorrem. Het voorwiel kan dan blokkeren. Remmen met de voorrem doe je met gevoel. Begin voorzichtig met remmen. En daarna iets sterker, totdat het voorwiel bijna blokkeert. 

Inhalen in stapjes

Het is verleidelijk om een stroom fietsers in één keer in te halen. Maar de snelheid en de afstand tussen fietsers is lastig in te schatten. Voor je het weet, komt er toch een tegenligger aan. Probeer daarom in stukjes in te halen. Stap voor stap is de beste manier om veilig in te halen onderweg.

Houd voldoende afstand

Er zullen altijd weggebruikers zijn die een andere rijstijl hebben dan jij. Houd daar rekening mee. Voldoende afstand is daarbij belangrijk. Bij voldoende afstand kun je op tijd remmen of uitwijken als dat nodig is. Te kort achter iemand rijden – plakken – is zonder uitzondering gevaarlijk. Wanneer je voorganger maar een klein beetje remt, leidt dat vaak al tot een overreactie van de weggebruikers erachter. Of dat nu een auto is, een fiets of een andere scooter. Voor je het weet zijn je remmen geblokkeerd en maak je een harde val. Rij dus ontspannen en op een veilige afstand, zodat je voorzichtig kunt remmen en anticiperen.

Kijk goed vooruit

Als ervaren scooter- of brommer rijder weet je dat grip op de weg essentieel is. Door regen kan de weg glad worden, maar ook markeerstrepen kunnen onverwacht glad zijn, ook als het niet nat maar warm is. Vooral het voorwiel kan hierdoor uitbreken. Kijk dus voortdurend goed naar het wegoppervlak, zodat je kunt anticiperen. Want ook een klein obstakels als grind, keien, natte bladeren of takken kunnen van invloed zijn op je grip.

Voorkom routine onderweg

Wanneer je dagelijks dezelfde route aflegt, wordt het al snel routine. Bijvoorbeeld onderweg naar je werk of naar school. Maar realiseer je dat de rit elke dag weer anders kan zijn. Afhankelijk van het weer en het seizoen kunnen wegen onverwacht modderig of glad zijn. En omdat niet iedereen de weg even goed kent als jij, kunnen er zich op ieder moment onverwachte situaties voordoen. Hou daar rekening mee en blijf altijd alert.

De kans op letsel op een scooter is een veelvoud groter dan in de auto. Dit komt omdat je op een tweewieler kwetsbaarder bent dan een vierwieler. Met een auto kan er nog sprake zijn van blikschade, terwijl op een scooter een aanrijding met een andere weggebruiker vrijwel altijd een val tot gevolg heeft.

Scooter huren

Wanneer je geen scooter bezit is een scooter huren een mooi alternatief. Zorg er wel voor dat je goed voorbereid en verzekerd op weg gaat. Want helaas gaat het ook wel eens mis op de weg. En bij een ongeval komen vaak problemen om de hoek kijken.

In deze blog vertellen we waar je op moet letten bij het huren van een scooter. Wat heb je nodig en wat zijn de kosten? En ook wat de verschillen zijn tussen een elektrische scooter en een scooter op brandstof.

Wat kost het huren van een scooter?

Voor het huren van een scooter kun je terecht bij veel lokale aanbieders. Op de website huren.nl kun je op zoek naar huurscooters in heel Nederland. Kijk voor het huren van een elektrische scooter bij Check, Felyx of GO Sharing.

Kosten scooter huren op brandstof

Bij de meeste aanbieders is de minimale huurperiode een halve dag. Prijzen voor een halve dag variëren van € 30 tot € 50. Voor een hele dag betaal je al snel € 60. De prijs is vaak afhankelijk van het aantal kilometers. Soms betaal je extra voor een passagier. 

Het aandeel elektrische scooters groeit snel. Begin 2021 was 1 op de 5 scooters elektrisch aangedreven. Dat betekent dat de meeste scooters nog op brandstof rijden.

Kosten elektrische scooter huren

Bij sommige aanbieders betaal je een starttarief van € 0,50 per rit. De prijzen variëren tussen de € 15 en € 20 per uur. Bij de meeste aanbieders kun je afrekenen per minuut. De prijs is inclusief opladen, verzekering en eventuele accessoires. Wil je de elektrische scooter even parkeren, om later weer verder te rijden? Dan kun je je rit tijdelijk pauzeren en de scooter parkeren. De kosten liggen dan tussen de € 3 en € 6 per uur.

Hou er rekening mee dat er nog kosten bijkomen voor de borg. De borg – ook wel eigen risico genoemd – varieert van € 150 tot wel € 800. Uiteraard krijg je de borg terug, tenzij je verantwoordelijk bent voor schade. Tip: Check altijd of de prijs inclusief BTW is en WA-verzekering is.

Een scooter huren in het buitenland

Het kan een verschil maken of je een scooter huurt in Nederland of in het buitenland tijdens een vakantie.

Bij het huren van een scooter in het buitenland zijn er extra zaken waar je op moet letten:

Verzekering van de verhuurder

Alle schade die je met een gehuurde scooter veroorzaakt aan een ander valt onder de verzekering van de verhuurder. Een standaard Nederlandse reisverzekering of scooterverzekering dekt geen schade aan de gehuurde scooter. Maar de verzekering dekt ook geen schade aan derden. Sluit dus altijd een verzekering af bij het huren van de scooter. Kun je geen verzekering afsluiten bij de verhuurder? Dan is het verstandig om op zoek te gaan naar een andere verhuurder.

Controleer de scooter zorgvuldig op schade voordat je de verzekeringspolis tekent. Maak altijd foto’s van bestaande schade en meldt dit aan de verhuurder.

Stel deze vragen aan de verhuurder:

  • Welke schades vallen niet onder de dekking van de verzekering?
  • Tot aan welk bedrag ben je verzekerd?

Je kunt ook in je hotel of verblijf informeren naar de mogelijkheden voor een goed verhuurbedrijf. Je moet namelijk in bijna alle landen een WA-verzekering afsluiten.

Vraag de verhuurder naar de voorwaarden van de verzekering. Het kan namelijk gebeuren dat je bij een ongeval nog een deel van de schade moet betalen in verband met een eigen risico.

Letsel met een gehuurde scooter in het buitenland

Als je gewond raakt bij een verkeersongeval in het buitenland kun je aanspraak maken op je zorgverzekering of reisverzekering. Je zorgverzekeraar vergoedt het Nederlandse tarief van een medische behandeling. Het komt voor dat de medische kosten in het buitenland veel hoger uitvallen dan in Nederland. Je kunt dit opvangen door bijvoorbeeld een reisverzekering af te sluiten met een extra geneeskundige kostendekking. Controleer daarom goed de polisvoorwaarden van je verzekering.

Controleer ook het vermogen van de scooter. In het buitenland worden vaak scooters verhuurd met meer vermogen. Voor een scooter van 100 of 125 cc is namelijk een motorrijbewijs nodig.  

Tips

  • Draag altijd een helm – de verzekering eist dit ook
  • Neem bij een ongeval direct contact op met de politie
  • Denk aan speciale verkeersregels in het vakantieland
  • Laat nooit je paspoort of rijbewijs achter als onderpand
  • Neem altijd je rijbewijs mee
  • Zorg dat de gehuurde scooter goed verzekerd is

Na het lezen van deze blog weet je meer over het huren van een scooter.

In wat zijn de beste banden voor een scooter lees je belangrijke tips en feiten over scooterbanden.

Hoe haal ik mijn scooterrijbewijs?

Een scooterrijbewijs is verplicht om op een scooter, brommer of bromfiets te mogen rijden. Theorie-examen mag je doen vanaf 15,5 jaar. Vanaf 16 jaar kun je een scooterrijbewijs halen, nadat je bent geslaagd voor een praktijkexamen.

Wetgeving van een scooterrijbewijs

Hoewel bijna iedereen een scooter of brommer rijdt, duidt de verkeerswet dit aan als ‘bromfiets’. Een scooterrijbewijs is dus een andere naam voor een bromfietsrijbewijs. Dit rijbewijs heb je nodig om een scooter of bromfiets te mogen rijden. Het is strafbaar om zonder scooterrijbewijs deel te nemen aan het verkeer. 

Rijbewijs A of B al in je bezit? Heb je al een autorijbewijs B of motorrijbewijs A, dan is de bromfietscategorie AM automatisch bijgeschreven op je rijbewijs. Het theorie- en praktijkexamen AM geldt alleen voor iedereen die het bromfietsrijbewijs AM wil halen en nog geen autorijbewijs of motorrijbewijs heeft.

Boete rijden zonder scooterrijbewijs

Wanneer je zonder rijbewijs op een scooter rijdt, kun je een boete krijgen. Bovendien mag je niet meer verder rijden op je scooter en moet je lopen met je scooter aan de hand. 

Het scooterrijbewijs wordt afgegeven door het CBR. Om een rijbewijs te halen kun je lessen nemen bij een rijschool. Vanaf 15,5 jaar kun je theorie-examen doen voor je scooterrijbewijs. Vanaf 16 jaar mag je praktijkexamen voor de bromfiets doen bij het CBR. Wel moet je eerst geslaagd zijn voor je theorie. Het halen van een scooterrijbewijs bestaat uit drie stappen.

Stappenplan

Stap voor stap je rijbewijs halen:

1. Theorie scooterrijbewijs

Voordat je met een scooter of brommer de weg op mag gaan, heb je een theoriecertificaat nodig. De theorie kun je halen met een online theorie training van een erkende rijschool. Om te oefenen heb je een theorieboek nodig voor rijbewijs AM. Online oefenexamens zijn daarbij aan te raden. In deze blog lees je ook hoe zo’n theorie-examen gaat.

2. Rijlessen scooterrijbewijs

Zodra je bent geslaagd voor je theorie-examen kun je starten met de praktijk. Gemiddeld heb je 4 tot 6 uur praktijkles nodig. Deze lessen kun je in veel gevallen op één dag volgen. Daarna kun je direct examen doen. Je rijbewijs kun je dus binnen een dag op zak hebben. Een goede instructeur leert je wat er allemaal nodig is om goed en veilig te kunnen deelnemen in het verkeer.

3. Examen scooterrijbewijs

Heb je voldoende praktijklessen gehad? Dan ben je klaar voor het examen voor het scooterrijbewijs. Een examenrit duurt 25 minuten. Je rijdt dan op aanwijzingen van de examinator. Die rijdt op zijn eigen bromfiets achter je aan. Je instructeur mag ook meerijden op zijn bromfiets. De examinator kijkt onder andere naar:

  • Kun je je scooter goed beheersen?
  • Hoe pas je de verkeersregels toe?
  • Hoe zorg je voor veilig rijgedrag voor jezelf?
  • Draag je bij aan veilig rijgedrag voor verkeersdeelnemers?

Direct na afloop van de rit krijg je in het CBR-examencentrum te horen of je geslaagd bent. Geslaagd? Dan kun je ná de examendag je rijbewijs aanvragen bij de gemeente waar je woont.

Wat kost een scooterrijbewijs?

De kosten voor een scooterrijbewijs liggen gemiddeld tussen de € 400,00 en € 600,00. Het totaalbedrag van een scooterrijbewijs is afhankelijk van een aantal factoren. De totaalprijs bestaat uit vaste kosten en variabele kosten.

Kosten theorie-examen

Het theorie-examen kost € 37,00 bij het CBR in 2021. Als je je theorie-examen per post aanvraagt, dan komen er nog verzendkosten bij. Een theorie-examen met extra tijd kost € 49,00.

Kosten praktijkexamen scooter?

In 2021 kost het rijexamen bromfiets of scooter bij het CBR € 124,00. Dit bedrag maakt je rijschool over aan het CBR. Daarnaast brengt je rijschool ook kosten in rekening voor administratie, het gebruik van de lesbrommer, de aanwezigheid van de instructeur en rijlessen voor je examen.

Overige kosten scooterrijbewijs

De kosten voor lesmateriaal bedraagt ongeveer € 50,00. Voor een praktijkles betaal je al snel meer dan € 50,00 per les. Gemiddeld heb je zo’n 4 lessen nodig. Een rijbewijs kost ongeveer € 40,00, maar dat verschilt per gemeente.

Veelgestelde vragen over het scooterrijbewijs

Hoe gaat een theorie-examen scooter?

Het theorie-examen voor het bromfietsrijbewijs AM stelt 50 vragen in 30 minuten. Om te slagen moet je minimaal 44 van de 50 antwoorden goed hebben. In het theorie-examen krijg je vragen over verkeersregels en verkeersinzicht. Je beantwoordt de vragen op een computer.

Welke vragen krijg ik tijdens mijn theorie-examen?

In het theorie-examen voor de auto, motor en bromfiets kom je verschillende soorten vragen tegen. In dit voorbeeld kun je zien hoe de vragen er uit kunnen zien.

Hoeveel fouten mag ik hebben?

Het theorie-examen voor de bromfiets bestaat uit 50 vragen en 2 testvragen, hiervan moet je 44 of meer vragen goed beantwoorden. 

Wat neem ik mee naar mijn theorie-examen?

Neem naar je theorie-examen een geldig identiteitsbewijs en je reserveringsnummer mee. In de examenzaal mag je alleen je identiteitsbewijs meenemen. 

Hoe lang duurt het theorie-examen?

Voor het gewone theorie-examen heb je 30 minuten de tijd. Voor het theorie-examen met extra tijd en het individueel begeleide examen krijg je allebei 45 minuten.

Wat is een scooterverzekering?

Een scooter verzekering is een verzekering voor de bezitter van een scooter. De Nederlandse overheid verplicht elke scootereigenaar om deze af te sluiten.

Maar ook als bezitter van een bromfiets, snorfiets of motorfiets heb je een verzekering nodig. Deze verzekeringen noemen we ook een scooter verzekering. Maar een brommerverzekering of snorfietsverzekering is ook correct.

Een verzekering geeft zekerheid

Laten we beginnen bij het begin. Wat is een verzekering precies? Een verzekering is een juridische en wederzijdse overeenkomst tussen twee partijen.

  1. De verzekeringnemer.
    Dit ben jij zodra je een verzekering hebt afgesloten.
  2. De verzekeraar.
    Het bedrijf waar je een verzekering kunt afsluiten.

Een verzekeringnemer Is degene die een verzekering bij de verzekeraar aanvraagt. Dit hoeft niet persé de hoofdverzekerde of een verzekerde te zijn.

In een wetboek uit Mesopotamië staat de eerste verzekering beschreven. Dit wetboek dateert uit ca. 1780 v. Christus. De verzekering hield in dat als handelaren werden beroofd, dat zij hun waren vergoed zouden krijgen door de lokale heersers. Sinds die tijd heeft het concept van verzekeringen zich verder ontwikkeld.

Het principe van een verzekering bestaat dus al erg lang. Ongeveer net zo lang als de geschreven geschiedenis. De verzekeraar verbindt zich ertoe onder bepaalde voorwaarden de verzekeringnemer financieel of dienstverlenend tegemoet te komen. Zo bestaan er verschillende soorten verzekeringen en is de overeenkomst tussen beide partijen beter vastgelegd.

Stappen bij het afsluiten van een scooter verzekering

Het afsluiten van een scooter verzekering begint met het berekenen van de premie. Hierbij wordt er om verschillende gegevens gevraagd. Zo worden er vragen gesteld over je scooter en je verleden als bestuurder. Door deze gegevens alvast klaar te hebben kun straks moeiteloos het aanvraagformulier invullen.

1. Bereid je goed voor

Het afsluiten van een scooter verzekering begint bij een goede voorbereiding. Het lezen van dit artikel is een goed begin van je voorbereiding. In ons blog overzicht staan meer artikelen waar je informatie uit kunt halen.

Zorg dat je het kentekenbewijs van je voertuig bij de hand hebt. Heb je al een scooterverzekering en wil je misschien overstappen? Zorg dan dat je ook je polis bij de hand hebt. Controleer de looptijd van je huidige verzekering en bekijk wat het opzegtermijn is. Zorg dat je ook weet wat je schadevrije jaren zijn. Dit hoort in de polis te staan van je verzekering.

2. Vergelijk de verzekeraars

Via onze vergelijkingspagina kun je alle verzekeringen voor je scooter eenvoudig vergelijken. Je kunt alle verzekeraars sorteren op alfabetische volgorde, het maandbedrag of de beoordeling. In het overzicht kun je eenvoudig zien wat de verschillen en overeenkomsten zijn tussen de aanbieders. Zodra je een verzekeraar hebt gekozen, kun je deze eenvoudig afsluiten via een link.

3. Sluit de verzekering af

Voordat je een verzekering kunt afsluiten dien je een aantal vragen te beantwoorden van de verzekeraar. In de basisgegevens wordt gevraagd naar het kenteken en de meldcode van je scooter, bromfiets of snorfiets. Hiermee kan de verzekeraar zien welk merk je scooter is. Maar ook welk model, welke uitvoering en welk bouwjaar. Daarnaast wordt gevraagd wie de hoofdbestuurder is, de geboortedatum en je adresgegevens. Hier kun je ook het aantal schadevrije jaren invullen.

Bij het afsluiten van je verzekering kun je kiezen uit 3 verschillende verzekeringen. WA, WA+ (Beperkt casco) en All Risk (Volledig casco). Ook kun je kiezen uit verschillende soorten aanvullende dekkingen.

Het aantal schadevrije jaren dat je hebt opgebouwd met een andere bromfietsverzekering. Op je polisblad kun je je aantal schadevrije jaren vinden. Blijkt het aantal schadevrije jaren dat je opgeeft niet overeen te komen met het aantal dat bekend is bij de verzekeraar bekend is? Dan worden de aantal schadevrije jaren aangepast. Daardoor kan de premie hoger uitvallen. In de meeste gevallen zal de verzekeraar je hierover informeren.

Polisvoorwaarden

Heb je een geschikte verzekering gevonden? Lees dan goed de polisvoorwaarden door. Wat is bijvoorbeeld de hoogte van je eigen risico en wat wordt er wel of niet voor je geregeld bij een ongeluk of schade aan je voertuig? Dit zijn zaken die je goed geregeld wilt hebben, zodat je niet voor vervelende verrassingen komt te staan.

Waarom moet ik mijn scooter verzekeren?

Er zijn 2 belangrijke redenen om je scooter te verzekeren. De eerste reden is dat je in het geval van schade door jouw schuld zeker wilt zijn dat je deze kunt betalen. De tweede reden is simpel. Als eigenaar van een voertuig ben je volgens de wet verplicht deze te verzekeren.

Betalen schade zonder WA-verzekering

Wil je als gemoedsbezwaarde geen WA-verzekering afsluiten? Dan ben je verplicht jaarlijks een bedrag te betalen aan het Fonds Middelen Gemoedsbezwaarden. Hieruit krijgt je dan een vergoeding voor de mogelijke schade die je veroorzaakt.

Een WA-verzekering is verplicht

Iedereen die eigenaar is van een motor, scooter, brommer of snorfiets is verplicht een wettelijke aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten. Dit wordt vaak een WA-verzekering genoemd. Deze verplichting is vastgelegd in de Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen (Wam). Het afsluiten van deze verzekering is mogelijk bij de meeste verzekeraars. Indien jouw motorrijtuig schade veroorzaakt dekt een WA-verzekering deze in de meeste gevallen.

Is een scooterverzekering echt verplicht?

De Nederlandse wet verplicht een ieder die in het bezit is van een motorrijtuig een WA-verzekering af te sluiten. Dit is de Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen (Wam).

Geldt dit echt voor iedereen? Nee. In de wetgeving zijn een aantal uitzonderingen gemaakt. Kun je door je geloof- of levensovertuiging geen WA-verzekering? Dan kunt je hier als gemoedsbezwaarde een vrijstelling van de verzekeringsplicht aanvragen

Waar kan ik mijn scooter voor verzekeren?

Als eigenaar van een scooter zijn er 3 soorten verzekeringen. Een WA verzekering, een WA+ Beperkt Casco en een All Risk (Volledig casco). Daarnaast kun je ook kiezen voor een aanvullende dekking.

Hier kun je je voor verzekeren:

  • Schade aan anderen of spullen van anderen
  • Diefstal van je scooter, bromfiets of snorfiets – Voorwaarde is dan je voertuig op slot stond met een goedgekeurd ART-3 slot
  • Diefstal van een Vespa of Piaggio jonger dan 5 jaar met een ART 3 slot en een voertuigvolgsysteem van ScootSecure of ScooterTrace1000.
  • Schade aan je accessoires
  • Schade aan je scooter door brand of storm
  • Schade door een omgevallen boom of door een aanrijding met een loslopend dier
  • Schade door een aanrijding of vandalisme.

ART sloten zijn sloten met een ART-keurmerk. ART-3 sloten vaak bestemd voor scooters en brommers. ART-4 sloten zijn ook geschikt voor scooters en (de wat lichtere) motoren, terwijl het bij ART-5 uitsluitend gaat om sloten voor de (zwaardere) motor.

Hier kun je je niet voor verzekeren:

  • Schade wanneer je rijdt zonder een geldig rijbewijs
  • Schade door gebruik van alcohol, drugs, medicijnen of andere bedwelmende stoffen
  • Je scooter of bromfiets heeft schade omdat je deelnam aan een wedstrijd
  • Schade door diefstal of inbraak als je bromfiets niet op slot stond met een goedgekeurd ART3 slot.
  • Schade door diefstal of inbraak als je Vespa of Piaggio jonger dan 5 jaar geen voertuigvolgsysteem van ScootSecure of ScooterTrace1000 had.

Welke keuzes heb ik bij een scooter verzekering?

Als verzekeringnemer kun je kiezen uit verschillende verzekeraars. Daar kun je kiezen uit verschillende soorten verzekeringen. Tot slot kun je bij elke verzekering kiezen uit verschillende opties en dekkingen.

Bij de meeste verzekeraars kun je kiezen voor drie verschillende basisdekkingen van een verzekering. Hieronder een kort overzicht van de verschillende verzekeringen en wat elke verzekering inhoudt.

WA verzekering

Deze verplichte verzekering vergoed de schade die je veroorzaakt bij anderen. WA staat voor Wettelijke Aansprakelijkheid. De WA verzekering is de minimale scooterverzekering die nodig is als eigenaar van een voertuig. Degene op wiens naam het voertuig staat is verplicht de WA verzekering af te sluiten. Dus ook wanneer je er zelf niet op rijdt.

Heb jij materiële of lichamelijke schade door de schuld van een andere scooterbestuurder? Dan worden deze kosten dus gedekt door andermans verzekering.

Lees meer over een WA scooterverzekering

WA+ Beperkt Casco

Naast de Wettelijke Aansprakelijkheidsverzekering (WA) kun je ook kiezen voor een uitgebreidere WA + Beperkt Casco.

Deze verzekering dekt alles wat ook binnen de basis WA verzekering valt. Deze verzekering dekt ook schade veroorzaakt door diefstal, brandschade of schade die veroorzaakt wordt door een storm. Vaak is schade door vandalisme ook meeverzekerd. De kosten voor deze verzekering zijn hoger dan de basis WA verzekering.

Lees meer over een WA+ scooterverzekering

All Risk (Volledig casco)

Deze verzekering dekt alles wat ook binnen de verzekering WA + Beperkt Casco valt. Daarnaast dekt deze verzekering ook schade veroorzaakt aan je eigen scooter, brommer of snorfiets. Niet alle voertuigen zijn geschikt voor deze verzekering. Dit heeft ook te maken met de dagwaarde van het voertuig

De dagwaarde is het bedrag dat je scooter, bromfiets of snorfiets vandaag nog waard is. Of het bedrag dat je voertuig vlak voor de schade of diefstal waard was. De scooter dagwaarde hangt onder andere af van het merk, het type, bouwjaar, aantal gereden kilometers, onderhoud en accessoires.

Lees meer over een All Risk scooterverzekering

Aanvullende dekkingen

Een overzicht van mogelijke aanvullende verzekeringen:

Ongevallenverzekering

Met deze verzekering ben je samen met andere opzittenden verzekerd van een uitkering als er na een verkeersongeval sprake is van invaliditeit of overlijden. De verzekerde bedragen zijn beperkt tot een vooraf bepaald bedrag.

Rechtshulp Verkeer

Deze dekking biedt juridische bijstand. Wanneer jij of je passagier betrokken raakt bij een juridisch conflict, dan wordt rechtshulp gedekt binnen de verzekering. Bijvoorbeeld wanneer je onbedoeld betrokken raakt bij een ongeval. Maar ook wanneer je een geschil hebt met je garage. Zo ben je in veel gevallen verzekerd van deskundige juridische bijstand voor je eigen voertuig.

Het eigen risico

Een eigen risico is een eigen bijdrage die je als verzekeringnemer zelf betaald bij eventuele schade. De maximale hoogte van dit bedrag is vooraf vastgesteld. Wanneer je een eigen risico hebt van € 150, dan krijg je bij schade onder de € 150 geen geld uitgekeerd van de verzekeraar. Is de schade hoger dan € 150, dan krijg je de schade uitgekeerd minus het eigen risico.

Bij sommige verzekeringen heb je de keuze uit geen eigen risico, een laag eigen risico of een hoger risico. Een hoger bedrag aan eigen risico staat gelijk aan een lagere premie. De verzekeraar hoeft in dat geval minder vaak uit te keren. 

Wat kost een scooter verzekering?

De premie voor de verzekering van een scooter, bromfiets of snorfiets is afhankelijk van verschillende factoren. Denk hierbij aan de dagwaarde van het voertuig, het aantal schadevrije jaren, leeftijd en woonplaats van de bestuurder.

De goedkopere verzekeringen beginnen al bij een maandpremie van € 5. Afhankelijk van je wensen en de anderen factoren kan dit oplopen tot € 50 per maand.

Afsluiten via scooterverzekering.nl?

Op onze vergelijkingspagina staan de verschillende aanbieders van een scooter verzekering overzichtelijk op één pagina. Bij elke verzekeraar kun je zien welke kosten worden berekend. Maar ook wat er binnen de verzekering valt, welke beoordeling ze krijgen en hoe het zit met eigen risico.

Het overzicht is onafhankelijk en gebaseerd op de feitelijke informatie. Wanneer je via scooterverzekering.nl een aanbieder hebt gekozen, kun je de verzekering rechtstreeks afsluiten bij de verzekeraar vanaf onze pagina. Wij krijgen van elke verzekeraar een kleine vergoeding voor elke verzekering die via ons platform wordt afgesloten. Deze vergoeding is voor elke verzekeraar gelijk.

Vergelijk scooterverzekeringen hier